THY’nin Yan Firması AJet ve Seyahat Acentelerinin Uçak Biletleri Rant Kaynağı Haline Geldi
Vatandaşların daha ekonomik uçabilmesi amacıyla kurulan Türk Hava Yolları’nın yan firması AJet ile özel havayolu şirketlerinin uçak biletleri, özellikle Çin başta olmak üzere yerli ve yabancı seyahat acenteleri için bir rant kaynağı haline geldi. Örneğin, 27 Temmuz günü Bodrum-Ankara uçuşları için AJet’in sitesinde bütün seferler doluyken, aynı uçuş Çinli seyahat acentesi ‘Trip.com’ tarafından da satılıyordu. Trip.com, AJet’in aynı uçuşu uzak tarihte 849 liraya, yakın tarihte ise 6 bin 293 liraya sattığı Bodrum uçuşu için 15 bin 69 lira fiyat belirledi.
Kazanç Yurt Dışına Yönlendiriliyor
AJet ve benzeri özel havayolu şirketlerinden erken dönemde bilet alan ve uçuşa yakın saatlerde fahiş fiyatlarla satış yapan operatörler, büyük kazanç elde etmektedirler. Küresel çevrimiçi seyahat platformları, yerli ve yabancı havayolu şirketlerinin ‘dolu’ dediği uçuşlar için 15-16 bin liraya kadar bilet temin ederek satışa sunmaktadır. Bu durumda, asıl kazanç havayolu şirketleri üzerinden yurt dışına aktarılmaktadır.
Bu platformlar, Global Dağıtım Sistemleri adı verilen küresel rezervasyon sistemleri ile entegre bir şekilde çalışmaktadır. Bu sistemler aracılığıyla havayolu şirketlerinin boş koltuklarını anlık olarak çekip kendi sitelerinde satışa sunmaktadır ve satın alınan bilet bilgilerini havayolu şirketlerinin sistemlerine iletmektedir.
Döviz Bazlı Fiyatlama
Bu platformlar, biletlere yüksek komisyon ve stoklama maliyeti ekleyerek, döviz bazlı fiyatlandırma yapmaktadır ve yüksek talep olduğunda fiyatları olağanüstü seviyelere çıkarmaktadır.